Historia
Yleisen palokunnan aika päättyy
Ns. yleisen palokunnan aika Simossa päätyi keväällä 1950. Tuolloin kokoontui joukko innokkaita nuoria miehiä
Annalan taloon, jossa pidettiin palokunnan perustava kokous. Syy Simon VPK:n perustamiseen oli pelkästään raha
tai paremminkin kunnan haluttomuus maksaa palotoimen hoitamisesta. Silloinen palolaki velvoitti kunnan hoitamaan
palotoimen itse tai jollakin muulla tavalla. Tapoja oli kaksi, palotoimen hoitaisi Kemin VPK, joka tulisi
”niin kalliiksi” tai Simoon perustettaisiin oma palokunta. Niinpä kunnanisät kehottivat silloisia sammutusmiehiä
perustamaan Simon Vapaaehtoisen Palokunnan, joka vastaisi kunnan sammutustoimesta. Sodanjälkeinen palokalusto
käsitti vain muutamia paloletkuja ja huonokuntoisia käsipumppuja: Sammutusvastuun siirtyessä VPK:lle toivottiin
kunnan hankkivan lisää palokalustoa –varsinkin polttomoottorilla toimivia pumppuja. Näillä toiveilla aloitti
Simon VPK toimintansa.
Toimivuuden kannalta hallitukseen valittiin jäseniä eri kylistä, joiden toivottiin myöskin levittävän
palokuntaharrastusta kotipaikallaan. Hallitukseen valittiin puheenjohtajaksi Aulis Kuusela, varapuheenjohtajaksi
Reino Filpus, sihteeriksi Viljo Knihtilä ja jäseniksi Veikko Lehtinen, Kalevi Hinkkanen sekä Eino Parpala.
Varajäseniksi valittiin Kalle Posti, Reino Repo ja Leo Penttilä. Rekisteriasiakirjat kirjoitettiin kesäkuun 1.
päivänä 1952. Allekirjoittajina olivat Aulis Kuusela, Viljo Knihtilä, Veikko Lehtinen, Sakari Simoska,
Aimo Filpus ja Benjam Kuusela, joka toimi Simon kunnan palopäällikkönä tuolloin.
|
Sammutustyöt menossa |
Alkuaikojen vireä toiminta laantui pian, sillä Simon kunta ei sittenkään ollut kovin innokas ostamaan
palokalustoa, vaikka valtionapua saatiinkin 80 %. Suurimpiin hankintoihin kuului polttomoottorilla
varustettu ESA 10-moottoriruisku vuonna 1950.
Hälytykset tapahtuivat puhelimella Kuuselaan, josta joko torvella puhaltaen tai talosta taloon juoksemalla
saatiin sammutusväki kokoon. Palokalusto auton lavalle ja hälytysajon merkiksi lavalla puhallettiin torvea –
ei liikenteen varoittamiseksi vaan lisäjoukkojen saamiseksi palopaikalle. Vaikeimpia olivat talvella tapahtuneet
tulipalot, koska jäätyneitä letkuja oli mahdoton kuivata. Usein palokunnan saapuessa paikalle oli palo jo
loppumaisillaan, koska koko kunnassa oli vain muutamia puhelimia. Usein hälyttäjällä oli monen kilometrin
matka lähimpään puhelimeen ja vastaavasti palokunnan kokoaminen vei ”tolkuttoman” kauan. Esim. Eemeli
Pajarin navettapalossa palokunnan saapuessa paikalle oli vain muutama hirsikerta palamatta, jolloin
palopäällikkö Benjam Kuusela kielsi veden pumppaamisen hiillokselle, koska siitä ei olisi mitään
hyötyä – letkut vain jäätyisivät. Pajari vaati palokuntaa pitämään edes harjoitukset navetan raunioilla –pakkasesta
huolimatta. Koska lähimmälle vedenottopaikalle oli matkaa niin paljon, että kaikki letkut olisivat olleet
käyttökelvottomia kesään saakka, päätti Kuusela säästää ne parempaa tarvetta varten. Jälkeenpäin navetan
kerrottiin palaneen sen vuoksi, ettei palopäällikkö kastele letkuja. ”Se oli jo liikaa”, kertoi Benjam
Kuusela ja hänen uransa palopäällikkönä päättyi siihen.
Esimerkki nopeasta toiminnasta oli Antero Kärkösen talopalossa, jossa autoilija Ilmari Knihtilä
huomasi Kärkösen ikkunasta nousevan savua. Hän ajoi suoraan Kuuselaan tekemään paloilmoituksen,
josta sammutusporukka lähti heti paikalle. Pumppu nopeasti rantaan ja letkut sisälle. Sammutusmiesten
kolistellessa eteisessä tuli talon isäntä vastaan ja tokaisi: ”Mitäs muuten hommaatte ?”, tietämättä
ollenkaan, että kamarissa oli tulipalo.
Kunnan nihkeästä suhtautumisesta johtuen palotoimi kehittyi hitaasti, joskin aina hälytyksiin lähdettiin
runsaslukuisena ja niin nopeasti kuin mahdollista. Lähtöä hidasti autojen puute, koska Asemankylällä oli vain
muutama tarkoitukseen soveltuva kuorma-auto. Hälytyskyytejä suorittivat Frans Parsiala, Oiva Granholm ja Leo
Penttilä. Palokaluston sijoituspaikkana oli Knihtilän piharakennus, noin 300 metriä letkua, jakoliitin, kaksi
suihkuputkea sekä palopumppu ESA 10. 50-luvun lopulla rakennettiin palokalustokoppeja Alaniemelle, Simoniemeen,
Simonkylän koululle ja Ruikkalaan. Kalustona näissä kopeissa oli käsipumput ja satakuntametriä paloletkua.
Käyttämättöminä kylmissä varastoissa pidetty kalusto oli usein toimintakelvoton tulipalon sattuessa. 1950-luvun
merkittävimpänä palona voidaan pitää Sankalan koulun paloa vuonna 1957.
Hälytysvalmius nykyaikaan
60-luvulla hankittiin kaksi Rapidex-pienoismoottoriruiskua, joista toinen sijoitettiin Alaniemelle.
Suuri parannus palotoimeen oli TVH:n tukikohdan sijoittuminen Simoon ja palokaluston siirtyminen autohalliin.
Hälytysajot suoritettiin TVH:n autoilla aina vuoteen 1968 saakka.
Palokunta sai uuden virikkeen, kun paloasema valmistui vuonna 1965. Siinä oli tilaa vain yhdelle autolle
sekä letkunliotusallas ja kuivaustorni. Sekin tila tuntui varsin ruhtinaalliselta verrattuna aikaisempiin
kalustosäilöihin. Kunnan palopäällikkönä toiminut Erkki Marttila sai haaveensa läpi vain hallin osalta –
paloauto antoi odottaa itseään vuoteen 1968 saakka. Paloauton saaminen siirsi Simon hälytysvalmiudessa nykyaikaan.
Auto, jossa oli kalusto valmiina helpotti nopeaa lähtöä. Auton ensimmäinen sekä kunnan palopäällikön Tarmo
Pykäläahon todellinen tulikaste oli Sankalan metsäpalo 1969 sekä samanaikaisesti sattunut Leskisen navettapalo,
jossa rakennustuhojen lisäksi kuoli talon 3-vuotias poika.
Palokuntanais- ja nuorisotyö käynnistyy
|
SM-mestarit 1980:
Markku Jakovlev, Mika Simoska, Tapani Kuusela, Jarmo Martimo,
Arto Lammassaari, Jari Ahtola ja Raimo Simoska |
1976 aloitettiin Simossa palokuntapoikien kouluttaminen, koska sammutusmiehistä oli varsinkin päiväsaikaa pulaa.
Koulutukseen otettiin 16-vuotta täyttäneitä nuoria, jotka pystyivät palosireenin soidessa nopeasti siirtymään
koulukeskuksesta paloasemalle ja edelleen sammutustöihin. Varsinainen palokuntapoikaosasto, johon voitiin
ottaa vähintään 12 vuotta vanhoja poikia, perustettiin Simoon vuonna 1977. Palokuntapoikaosasto muuttui
vuonna 1979 nuoriso-osastoksi tyttöjen liityttyä toimintaan mukaan.
Palokuntanuorisotoiminta oli erittäin vilkasta innokkaiden kouluttajien Raimo Simoskan ja Paavo Soikon
ansiosta. Ensimmäiselle palokuntaleirille osallistuttiin jo vuonna 1978, jonka jälkeen Simon VPK on vuosittain
ollut mukana niin läänin- kuin valtakunnantason leireillä. Palokuntapoikatyön myötä myös Simon VPK:n kilpailutoiminta
käynnistyi. Ensimmäisiin palokuntakilpailuihin osallistuttiin poikajoukkueella Kemijärvellä jo vuonna 1978. Seuraavana
vuonna saavutettiin Lapin läänin mestaruus sekä oikeus edustaa Lapin lääniä Suomenmestaruuskisoissa. Simon VPK:n nuoret
voittivatkin Outokummussa vuonna 1980 ensimmäisen Suomen mestaruutensa.
Tämän jälkeen Simolaiset ovat saavuttaneet lukuisia läänin- ja Suomenmestaruuksia palokuntalaiskilpailuissa.
Nuorisotyön myötä myös sammutusmiesten koulutus sai uutta puhtia. Miehistö harjoitteli viikoittain palokuntalaistaitoja
ja harjaantui näin palokaluston käyttöön. Palokuntatoiminta muuttui ammattimaisemmaksi.
1970-luvun paloista Simolaiset varmuudella muistavat Hanhivaaran varastopalon sekä Aimo ja Reino Filpuksen talopalon.
Palotoimi modernisoituu
|
Vuonna 1990 Simon VPK:lle hankittu Volkswagen LT45 eli Simo 17 |
1980 tapahtunut yhden ihmisuhrin vaatinut Löytökulman palo antoi lisävauhtia pitkään vireillä olleeseen säiliöauton hankintaa.
Käytetty säiliöauto saatiinkin hankittua vuonna 1981. Kaluston kehittymisen sekä lisääntymisen myötä vuonna 1965 rakennettu
paloasema kävi ahtaaksi ja palokuntalaiset esittivät uuden paloaseman rakentamista. Myös 1968 hankittu paloauto ”Intikka”
ei vastannut enää ajan tarpeisiin. Palokunnan tehtävät olivat laajentuneet perinteisestä tulipalojen sammuttamisesta
erityyppisiin pelastustehtäviin ja uusien tehtävien vaatimalle kalustolle ei vanhassa paloautossa ollut tilaa. Simoon
hankittiinkin vuonna 1987 uusi, tälläkin hetkellä käytössä oleva sammutusauto. Paloaseman rakentamista oli lykätty
useita vuosia lähinnä kunnan tiukkaan rahatilanteeseen vedoten, mutta vuonna 1989 päästiin juhlimaan uuden paloaseman vihkiäisiä.
1980-luvulla hankittiin myös Simoon ensimmäinen miehistönkuljetusauto. Aiemmin monien sammutusmiesten oli ollut pakko käyttää
omaa autoa palopaikalle matkustamiseen. Miehistönkuljetusauto palveli myös nuoriso-osaston leiri-, koulutus- ja kilpailutoimintaa,
joka vaati runsasta matkustusta eri puolille Suomea.
1980-luvulle sattui useita merkittäviä paloja , joista tuhoisin oli Löytökulman palo. Muita palokuntalaisten mieliin jääneitä
tulipaloja olivat Kuivaksen talopalo, Nikulan navettapalo sekä Montajan saaressa isotöinen metsäpalo.
Palotoimesta pelastustoimeen
Uuden paloaseman myötä palokuntatoiminta vilkastui merkittävästi. Palokalusto saatiin saman katon alle ja sammutusvarusteille
asianmukaiset tilat. Uusi paloasema tarjosi myös entistä paremmat koulutusmahdollisuudet.
1980-luvulla alkaneet muutokset työelämässä ovat näkyneet myös palokunnan toiminnassa. Koulutettujen palokuntalaisten muutto
paikkakunnalta työn tai opiskelun vuoksi on aiheuttanut jatkuvan pulan sammutusmiehistä. Työssäkäynnin lisääntyessä kunnan
ulkopuolella sekä perinteisten ”Asemakeskeisten” töiden vähentyessä on myös palokunnan lähtövahvuus erityisesti päiväsaikaa
pienentynyt.
Myös palotoimen luonne on muuttunut. Perinteisten tulipalojen vähentyessä on liikenneonnettomuuksien sekä erityyppisten
pelastustehtävien määrä lisääntynyt. Palokunnan vuotuinen hälytysten määrä on vakiintunut vajaaseen 40 lähtöön.
Merkittäviä paloja 1990-luvuilta mainittakoon Malisen ja Soikon navettapalot.
Tämän vuosituhannen merkittävimpinä kunnan palotoimen haasteina voidaan pitää palotoimen alueellistamista. Lapin kuntien
pelastustoimi siirrettiin Lapin liiton alaisuudessa toimivalle Lapin pelastuslaitokselle vuoden 2004 alussa.
50-vuotisjuhlat
Simon vapaaehtoinen palokunta juhlisti 50-vuotistaivaltaan viikkoa ennen juhannusta Simossa. Lauantaina 15.6. Lapin
palokuntalaiset kilpailivat Aseman koulukeskuksen kentällä. Päivän päätteeksi Simon VPK tarjosi yleisölle ilmaiset tanssit
Simon Pirtillä Frendit-yhtyeen tahdittamina. Sunnuntaina 16.6. vietettiin varsinaista 50-vuotisjuhlaa, joka alkoi palokuntalaisten
näyttävällä paraatilla kuntakeskuksessa. Paloauto- ja palokuntalaisparaati johdatti väen juhlapaikalle Simon yläasteelle.
|